Sunday, January 13, 2019

Jamban pun jadi Hal ka ?



Tandas Jamban Pancoq Bilik Ayaq Toilet Restroom Bathroom dan WC

ok let’s talk about it

Sewaktu aku di Tanah Haram 3 tahun lepas, aku terdengar perbualan arwah pak aku bersama pakcik saudara aku. 

Katanya mereka terbaca satu artikel tulisan seorang pengkaji ni, 

‘Tidak mustahil Mekah akan dibanjjri sisa kumbahan atau lebih tepat Taik satu hari nanti jikalau kerajaan sana tidak menguruskan system kumbahan dengan baik’

ayat ni kalau opah aku dengar mau urut dada mengucap, mana tak nya tempat suci dan tempat impiannya dituduh sebegitu rupa !

tetapi x mustahil boleh berlaku, sebab Mekah adalah tumpuan penduduk bumi, setiap jam ada sahaja aktiviti berlaku, setiap tahun semua negara berlumba-lumba menaikan quota untuk menghantar jemaah umrah dan haji tidak lama lagi ni.

2nd, adalah WC,

hari ketiga disana kami tidak berpeluang untuk solat zuhur di dalam, kerana terlalu sesak dan penuh, salah kami juga kerana turun hotel lambat, jadi aku dan arwah ayah decide nak solat di dataran depan masjidil haram,
selesai solat aku termenung melihat kebesaran Tuhan, kebesaran Tuhan dimana Dia memberikan manusia akal untuk membina bangunan lebih tinggi dari ciptaan-Nya sendiri seperti bukit di kawasan itu.

sedang leka khayal, mata aku beralih kepada tandas di hadapan hotel hilton, ustaz pengiring aku menegur aku sambil berseloroh, ‘ha usha minah turki ka’, aku hanya gelak sambil menafikan statement ustaz tu, lalu ustaz tu pun buka cerita, rupanya tapak tandas itu sendiri adalah bekas rumah abu jahal, 

dalam hati aku terfikir, boleh tahan perangai orang arab ni, punya dendam smpi tapak rumah pun habis dibencinya. 

Walaubagaimana aku lebih tertarik dengan symbol ‘WC’ yang terpampang sebenarnya, aku perasan symbol WC selalu berada di tandas-tandas elit seperti Airport dan tempat pelancongan. Aku pun tnya kepada arwah apa maksud WC, rupanya WC bermaksud Water Closet, origin ayat ni orang britisih pakai dkt street dan pub dorang, even ada country mcm europe dan jepun map dorang x pakai logo symbol lelaki dan perempuan dorang pakai logo WC.

Setelah dengan penjelasan panjang lebar dari pak aku, ak berpuas hati dan kembali usha minah Turki, mata biru mata coklat, ternyata ciptaan Tuhan semuanya elok-elok ! 

3rd 

Kita sekarang tengah kecoh LGBT, tapi yang paling kecoh pasal tandas untuk lgbt.

Mcm2 artikel aku dpt, ajak boikot FB sbb Mark Z sokong LGBT, ajak boikot Sheel sebab Shell mengamalkan sikap kepelbagaian di kalangan staff, 

Psl isu shell ni best, aku screen shot dan send kt membr aku yang part time cuti sem di Petrol Pump Shell, 

jwpn dia simple ja, ‘Bro, ang tak bleh isap rokok kt Petrol Pump, tapi Mart Petrol Pump still jual rokok, lighter jual, gores api pun jual !’ 

aku gelak ja membaca, dalam hati sedikit bangga sebab sahabat baik aku ni dah mula tidak mudah melatah apabila diajukan soalan sensitif. Kalau time skolah dulu x bleh ! boleh putus kawan la, kah kah kah

aku x layak nak sentuh bab LGBT, sebab aku tau rama lagi layak nak cerita nk bagi pendapat, dan ramai lagi yang mempunyai pengikut yang sedia menerima, aku tulis panjang-panjang ni pun entah la ada orang nak baca atau tidak.

Tapi aku percaya balasan Tuhan, aku percaya kalau benda ni kita tak fight, dia akan effect masa depan kita, mungkin kalau Tuhan turun bala sekali pun chance kita yang straight ni nak kena sekali pun ada. Tapi balasan semua tu kerja Tuhan bukan kerja aku. Aku just harap generasi aku Straight dan still go on poyo ngorat awek even awek tu x nak kat ang. Kah kah kah.

ok kita kembali pada tajuk tandas,

aku ada sorang kawan ni, dari sekolah dia memilih bila bab jamban ni, time sekolah dulu dia mana pernah membuang di tandas murid, mesti lepas hajat dekat tandas cikgu, sebab x tahan dengan tandas murid yang semestinya kotor dan kadang-kadang bukan setakat x da cebok atau air, pintu pun x da!

payah nak travel ngn dia ni, sebab jamban seelok eloknya ada priority nombor satu dia, aku doakan dia kaya dan boleh bawa aku travel tidoq hotel mahal, x payah dah nk tido dorm atau BnB.

tandas yang kedua adalah tandas kapal terbang dan tandas keretapi,

aku pernah travel ngn arwah, time tu aku sakit perut dan tandas yang ada hanyalah tandas petrol pump, time tu boleh plak tandas lelaki ‘out of order’. Tanpa fikir panjang aku pakai la tandas perempuan. Sebab niat utama adalah melepaskan hajat ! 

Bila naik kapal terbang dan keretapi kita terpaksa share tandas. Bukan setakat share dengan berlainan jantina, malah berlainan kulit dan bangsa. Tidak kisahlah hitam atau putih, punggung kita tetap berkongsi mangkuk yang sama. Cuma yang membezakan adalah mentaliti hygiene kita.

Aku hanya enjoy bercerita, cerita aku mcm ni la, tiada conclusion, aku serahkan kepada pembaca untuk putuskan konklusi sendiri. 

Cuma lastly nak menuju Malaysia baru, tolong pum selepas guna dan jangan conteng tandas 

Follow penulisan aku di blog juga
muhammadnurhakim.blogspot.com

Thanks guys

No comments: