Tuesday, April 4, 2017

Ayah - Sahabat, Guru, Hero dan Segalanya

Ayah - Sahabat, Guru, Hero dan Segalanya


Lukman Bin Wan Mat Daud ( 12 Oktober 1967 - 22 March 2017) 

Assalam,

Kepada yang masih belum mengetahui, Ayah aku Lukman Bin Wan Mat Daud telah kembali ke rahmatullah pada 22 March yang lalu.


Maaf  x update awal2 disini. Aku lebih aktif menulis di fb.

Sedikit Cerita tentang Arwah Ayah

(Diambil dan disunting semula daripada fb aku  Hakim Eldy -22 March 2017)

Hari Ke -14 ayah meninggalkan ku.

Alhamdulilah arwah ayah sudah selamat dikebumikan,
Kenduri tahlil yang berlangsung juga berjalan dengan lancar.

Hari-hari ku bermula dengan membaca pelbagai cerita psl ayah. Hampir semua sahabat ayah menulis tentang ayah. Majoriti tentang kerja amal ayah.
Tidak kurang juga cerita tetang motorsport dan osha ayah.

Hubungan ayah dan aku bukan stkt bapa dah anak. Tapi lebih kepada sahabat dan guru. Apa dia minat aku minat. Motorsport, Hobby Collector, Sastera Melayu, Politik, Bola dan semua lagi la kami di genre yang sama.
Sehinggakan kami tiada rahsia antara kami.

Cuma ayah kerap berahsia tentang kesihatannya. Aku smpi skrg tidak tahu tahap dan stage sebenar kesihatan ayah.

Ayah cuma berharap aku tidak mengulangi kesilapannya.
Ayah berpesan belajar dari kesilapan orang lain, kalau belajar dari kesilapan sendiri dah terlambat.

Salah satu pesannya yg paling aku x bleh lupa ialah 'yang menjaga kita di dunia ini adalah takut dan malu'
dan
'hidup ini kalau x boleh senangkan orang, jangan susahkan orang'

Segala cerita dan ajaran ayah telah menyelamatkan aku dan kawan2 aku dalam pelbagai situasi. Dimana cerita ini aku akan tulis dalam entry yang lain.

Ya aku sedikit terkilan tentang permergian ayah dalam masa yg singkat ini. Kerana bnyk benda aku x buat lagi dengan ayah.

Ayah x sempat nk tngk aku graduate.
Ayah x sempat nk tngk aku bina empayar.
Ayah x sempat nak tngk aku kahwin

Aku pun x sempat hadiahkan ayah Norton 500 Single idamannya
Aku pun x sempat hadiahkan LandRover Hundred Ten idamannya
Aku x sempat ride dengannya ke Thousands Corner MSH Thailand


Tapi aku percaya Allah S.W.T sebaik baik perancang. Mungkin dah smpi masanya aku lebih rapat dengan ibu.

Buat Ayah terima kasih atas segalanya
Terima kasih atas ajaran engkau tentang segalanya sama ada formal dan unformal
Terima kasih atas kata kata puitis engkau
Terima kasih atas segala preparation engkau.
Engkau tinggalkan kami dengan bekalan segalanya yang cukup.
Terima kasih kerana menjadi Bapa dan Suami yang terbaik buat aku dan ibu


Damailah engkau di Kerajaan baru.
Selamat berehat.
Akan aku bawa nama engkau dan sambungkan legasi engkau dengan bangga dan jayanya.


Until we meet again. Sir.!


Sayangku dari jauh.



Muhammad Nur Hakim bin Lukman 

No comments: